Vad har vi gjort?

Under veckan har vi fått prova på att bygga kojor av lera som en del av kulturprojektet. Det var väldigt populärt och roligt.
Kojbygge
Hinkarna med lerblandningen

Stommen

En koja utan stomme

Härligt att trampa i leran

Och gegga med händerna förståss

Bygger och bygger

och bygger

Har man otur så fastnar man i leran och får ta hjälp av en spade för att komma loss


Som sagt det är härligt med lera! ;)
Vi har också tränat på kamratbedömning. Jag har gett eleverna en uppgift att måla av en Tistelfjäril så noggrant som möjligt. till hjälp har de ett par kompisar som har till uppgift att titta på deras teckning och jämföra den med originalet. Därefter ska de komma med förslag till förbättringar. Detta har gått väldigt bra och fjärilarna börjar bli väldigt fina.


Den här veckan har vi pratat om miljön och att det är viktigt att återvinna. Därför har vi arbetat med 
skräpkonst. Här ser ni vad klassen har skapat.


 






 
 

 


Vi har också arbetat klart med sinnen under veckan. Nästa vecka kommer vi påbörja tekniktemat som vår nästa studieresa kommer handla om. 


2A Rock the socks!

Naturskolan var på besök och vi arbetade med Ekorren. Det var övningar och och lekar som gällde i skogen. Väldigt uppskatat och roligt! 

En av uppgifterna var att bygga ett bo.


Hitta något som väger lika mycket som en ekorre. 


Vecka 7
När vi har engelska tränar vi mycket på att konversera. Eleverna arbetar mycket i par under den tiden. Idag fick de spela dockteater på engelskan. de tränade på att använda dessa fraser:
- Hello, my name is
- What's your name?
- How are you?
- I'm fine, sick....
- I can see a/an
- What can you see?
- See you later
- See you.









Vecka 5
Vi har börjat med division och bråk i matematiken. Eleverna har tränat både i bok och laborativt. Bilderna visar när vi tränade laborativt i mindre grupper med att bygga klossar och benämna hur många delar som var en viss färg. 
 

 
I svenskan har vi arbetat med berättelser. Vi började med att skriva en gemensam och därefter har de fått sitta två och två och komma på en berättelse. De tränar på att ha tydlig början, mitt och ett slut. När de är klara ska de renskriva sina berättelser på datorn för att sedan skriva ut den och sätta upp den på ett stort färgat papper. 



Imorgon fredag är det andra badtillfället. Samling på skolgården kl. 7.45! 



Vecka 49 och 50

Veckorna bara rusar fram och snart är det jullov. 
Jag hoppas att ni har sett mejlet som jag har skickat ut angående fika till julavslutningen?  Går det att ordna någon fika för barnen? Meddela gärna mig. I övrigt så samlas vi på skolgården kl. 8.00. Vi går gemensamt upp till skolskogen där vi har en gemensam avslutning. Vi räknar med att eleverna slutar runt 9.30 beroende på hur lång tid allt tar. 

Vi har fortsatt att träna på uppställning i matematik. Vi har också arbetat med begreppet hälften genom att måla ett pepparkakshus som var hälften så stort som på bilden. 
I svenskan har vi arbetat med ändelser, ordklasser och gjort en tomtesaga genom stafettskrivning.
I övrigt arbetar vi väldigt mycket med NTA - jord. Eleverna har fått lära sig flera olika metoder för hur man skiljer jordens olika beståndsdelar (Humus, lera och sand) åt. Här kommer lite bilder på när de arbetar.








Idag (torsdag 11/12) har vi bakat lussekatter hela förmiddagen.  Alla barnen har hjälpt till med någonting när vi gjorde degen därefter har alla gjort 4 lussekatter var. Vi passade också på att arbeta med mattebegreppet dubbelt eftersom vi var tvungna att dubblera receptet. Vi hade verkligen en mysig förmiddag och de ska bli riktigt gott att fika på bullarna imorgon efter Luciafirandet.

 

 

 

Nu tar vi helg för sista gången denna termin sen kör vi sista veckan innan jullovet.
Ha en trevlig helg!


Vecka 48

Nu har jag verkligen slarvat med att skriva om vad vi gör i skolan. Jag ber om ursäkt för det och gör en sammanfattning här. Som ni vet har vi varit iväg på vår otroligt lyckade stockholmsresa. Samtliga barn var otroligt duktiga. Ett stort tack till alla föräldrar som var med! 





I veckan hade vi HSS och klassen visade upp sin tidslinje från första livet till Homo sapiens. Alla barnen vågade gå fram till mikrofonen och säga minst en mening! Så duktiga!
Vi har också börjat arbeta med NTA-lådan som heter jord. Vi har undersökt jord på olika sätt, gjort varsin liten kompost och studerat jordens olika beståndsdelar torrt, fuktigt och blött. Mycket spännande och intressant!





Jag hoppas att alla har sett att vi har bytt på idrotten nästa vecka för att det ska bli så rättvist som möjligt mellan grupperna. 

Hoppas att alla får en trevlig första advent i helgen!

Vecka 43

Under veckan har vi fortsatt arbetet med livets utveckling. Vi har hunnit med de 3 dinosaurieepokerna, Trias, Jura och Krita. Allt som vi pratar om skriver eleverna ner i en bok som eleverna sedan kommer få med sig hem när projektet är avslutat. I veckan har det mest skrivits om olika dinosaurier och vem som äter vem.  Dinosaurier har en förmåga att verkligen fängsla barnen. Idag (fredag) har vi också tittat på en dokumentärserie om dinosaurier som heter dinosauriernas planet. Det var verkligen uppskattat.

Text om Allosaurus




Hela klassen får plats i en Brachiosaurus fotsteg


Avslutade veckan med att titta på Dinosauriernas planet!
Uppdatering från nallarna:
Nu har Pigman avslutat sin resa i Tanzania och Zanzibar. Han är överlämnad till en engelsk kvinna som arbetar som lärare. Så nu är det bara att vänta och se om vi hör något mer från honom.  
Jag har fått uppdatering om Stampe som har varit på kryssning.
Vi fick en lång redogörelse från Boss som har varit på Svalbard. Nu är han redan iväg på nästa resa.

Båtutflykt på Zanzibar
 


Poolhäng Zanzibar

En mätt Gepard
En orolig Pigman


Hyenor
 

Översvämning
Masaifolk


Ha ett riktigt skönt lov så ses vi igen nästa vecka!






Vecka 42

Då var det bara den vecka kvar till höstlovet!

Varje morgon är första frågan från eleverna "har vi fått några nya bilder från nallarna?". De tycker verkligen att det är spännande. Nallarna har en facebooksida som vi lägger in alla uppdateringar på. Jag behöver däremot er hjälp som föräldrar att INTE gå in på nallarnas hemsida hemifrån och visa eftersom vi arbetar med det i skolan och om någon har sett bilderna innan blir det lite förstört för resten av klassen också. Vi har satt upp en världskarta i klassrummet där vi kan följa nallarnas äventyr. Som jag har skrivit innan så är den ena nallen (Pigman) i Tanzania. I veckan fick vi svar från nallen om vi har döpt till Boss. Han befann sig då i Svalbard! Vi har diskuterat mycket kring skillnaderna och likheterna med dessa två platser. Nu är vi ännu mer ivriga på att få fler brev från dessa nallar. Tyvärr har vi inte hört något mer från Stampe och inte heller från Rainbow. 


Guiden Godbless och Pigman
 


En arg vattenbuffel
Flera Geparder


Lejonflock

Några lejonungar som sprang framför bilen

 
Läskigt för Pigman



Världskartan som vi följer nallarnas resväg på.






























I övrigt i svenskan har vi gått igenom substantiv, verb och adjektiv. Vi har också fortsatt med Pilen där eleverna arbetar med blandade uppgifter. 

Vi jobbar hårt med livets utveckling och har nu kommit så långt att vi är inne på dinosaurietidens första epok som heter Trias. Det blir mycket svåra ord som vi pratar om men det går bra. Veckans svåra ord är Mesozoikum och paleontolog. Under nästa vecka hoppas jag att vi ska hinna med de andra två tidsepokerna. 
Jorden under Trias

Eoraptor

Trias

I matematiken arbetar vi med tiotalsövergångar. Många tycker att det är ganska svårt så vi kommer stanna kvar inom samma område hela nästa vecka. De som blir klara och tycker att det är lätt kommer få svårare uppgifter men som fortfarande har med övergångar att göra. 

Alla barn har fått hem en lapp om SN-cupen. 
 

Utvecklingssamtalen börjar närma sig. jag kommer att skicka hem papper om detta under nästa vecka.



Trevlig helg!






Vecka 41

Veckorna rusar fram!

Nallarna har varit ute på äventyr i en vecka nu. Vi vet att Stampe har åkt tåg till Göteborg och vi har fått flera bilder från Pigman och hans äventyr i Tanzania. Alltid lika spännande att visa uppdateringar på nallarna för klassen. De andra två nallarna har vi tyvärr inte hört något från ännu. 
Pigman anlände efter ett dygns resande till hotellet!
Pigman på safari
                     
Pigman på safari
Stampe på X-2000 på väg till Göteborg


Den här veckan har vi repeterat 10-kamraterna i matematiken. Vi har därefter fortsatt med att arbeta med hela tiotal. Ex: 3 + 7= 10    13 + 7 = 20   23 + 7 = 30. Under torsdagen arbetade vi med olika stationer i matematiken. Syftet var att träna huvudräkning. Vi använde oss av datorn, stenciler, boken och Winetkakort. Eleverna tränade i 15 minuter på varje station. Vill man träna på huvudräkning hemma kan jag rekommendera en sida som heter kunskapsstjärnan.


Tränar huvudräkning på kunskapsstjärnan
Winetkakort

Winetkakort


Mattestenciler


I veckan har vi också arbetat med hur påsdjuret blev en mask och sedan fisk och därefter kunna ta sig upp på land som en ödla. Eleverna är väldigt fascinerade av utvecklingens gång och de ställer många intressanta frågor som jag försöker besvara. Nästa vecka är det dinosaurier som gäller! 






Läsläxan flyter på och många tränar på att få bra flyt i sin läsning samt att lsa med betoning. Fortsätt uppmuntra era barn och lyssna när de läser samt prata om innehållet.

Igår såg vi en teaterföreställning som hette "Tant Meier och koltrasten". Den var uppskattad hos de flesta barnen. 







Nästa vecka kommer jag och Ingrid byta några lektioner med varandra. Jag kommer att gå in i 2B och prata om dinosaurier och Ingrid kommer arbeta med "En läsande klass" i vår klass.  


Trevlig helg!







Hej! 

I veckan har vi fokuserat på mönster i matematiken. Vi har bland annat fortsatt att arbeta med 100-brädan för att se mönster, gjort namnmönster, arbetat med talmönster och bildmönster samt och räknat stolar. 



Namnmönster

Problemlösning med mönster




I So har vi satt igång med Livets utveckling ordentligt och pratat om hur det första livet gick från att vara encelligt till att bli en påse som bara hade ett hål. I fredags avslöjade jag och Ingrid också för de båda klasserna att vi har blivit beviljade pengar från kunskapsbanken för att kunna göra ett studiebesök på Naturhistoriska riksmuseet i Stockholm under hösten. Resan kommer att bli både rolig och spännande. Vi kommer behöva hjälp av några föräldrar som kan följa med under dagen och hjälpa till med några av barnen. Om ni är intresserade av att följa med går det bra att maila till mig. lir det många som hör av sig kommer jag att dra lott. 
Info om resan: 
Torsdagen den 13 november.
Avresa: kl 07.00
09.00 guidning för en grupp på utställningen "den männskliga resan"
9.30 guidning för den andra gruppen "den männskliga resan"
Därefter kommer eleverna ha ett par uppgifter att genomföra. man hinner också äta sin lunch.
12.00 Filmen "Istidens jättar" på Cosmonova
12.45-15.30 Egen tid att utforska resten av museet i de små grupperna. 
15.30 Bussen tar oss hem.

Som ni säkert vet har vi gjort som barnen i boken med att skicka ut en nalle. Vi har däremot valt att ha 4 st nallar. Vi började med att döpa nallarna till Stampe, Pigman, Boss och Rainbow. Därefter skriv vi ett brev som vi har hängt runt halsen på nallarna. Jag och Katarina har under helgen placerat ut nallarna på olika ställen. Rainbow placerades på Culturum, Boss lades på Arlanda, Stampe hamnade på tågstationen i Nyköping och Pigman har fått åka till Tanzania på Safari. Nu är det bara att vänta och se om vi får några roliga svar. 
Nallarna. Vi har skickat ut den gula, grisen, kaninen och älgen



Hej!

Denna sida kommer att användas för att skriva om arbetet som vi har gjort i veckan. 

Under denna vecka har vi arbetat med subtraktion i matematik, vi började med att bara subtrahera ental men har i slutet av veckan även subtraherat med tiotal. Under hela tiden har eleverna laborativt material till hjälp för att enkelt se vad det är de gör. Vi avslutade veckan med att arbeta med att se och samband mönster i 100-brädet. 



Vi har talet 37
Vi tar bort 13. Kvar blir 24.

Här arbetar vi med 100-brädan


I svenskan har vi arbetat med hur man ställer frågor. Eleverna har dels fått skriva om vanliga meningar till frågor men också kommit på egna frågor till en bild. Vi har också fortsatt med arbetet i Pilen. Många har spelat "ordfantasi" tillsammans i veckan. I det spelet gäller det att komma på så många ord som man kan som börjar på 2 givna bokstäver, ex ba.

I SO har vi äntligen dragit igång temaarbetet kring livets utveckling. Vi börjar vid big ang och kommer jobba oss fram till forntiden. Som introduktion har vi frågat eleverna om deras förkunskaper och vad de vill lära sig. Därefter har vi tittat på en film som visade väldigt snabbt vad som hände under denna tidsperiod. 

NO: som ni vet blev det ingen skogsutflykt i torsdags på grund av regn. De hade istället lektion inomhus om träd. De spelade även ett memoryspel.


Trevlig helg!

Hälsningar
Sofia





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar