Vecka 23 2013-06-09
Denna korta vecka avslutandes med att vi deltog i en allaktivitetsdag tillsammans med ettor, tvåor och treor. Barnen fick göra många olika aktiviteter under dagen, band annat arbeta med fallskärmen, spruta vatten på pingsbollar, lära sig en dans och mycket mer. När vi utvärderade dagen var de nöjda roligt och kul.
I måndags fick ni hem böcker från bokbussen att läsa under sommaren. Nu när barnen kan läsa eller är på gång är det oerhört viktigt att ni underhåller detta under hela sommaren. För att det inte ska bli för betungande kommer här ett tips från Kajsa Molin som är specialpedagog med ansvar för läs och skrivinlärning i Nyköping: Läs en mening varje dag, till exempel innan du borstar tänderna.
Sista veckan v 24
Nyköpingshus med kasematterna, lunchmatsäck, ficklampa, kläder efter väder och en eventuell glasspeng.
Under veckan kommer vi att öva inför skolavslutningen. Vi städar i våra lådor tar hem sånt som är klart.
På onsdag avslutar vi dagen med fika och lek i en lekpark.
Ha en skön söndag önskar Pirkko
Nr 34
Vecka 22 2013-06-04
Hej alla där hemma!
Lite sent kommer denna information. Vi arbetar för fullt att göra klart påbörjade arbeten.
I måndags var det HSS och vi fick se 3:ornas fina ankparad de har gjort fina träankor i slöjden. Annars var temat för HSS blues, Niklas berättade och visade hur bluesen uppkom och vi fick se ganska skrämmande bilder på slavar.
På matten arbetade vi med ordningstal, vi ställde upp oss och frågade till exempel: vem står på 4:e plats? Barnen är duktiga på detta men det var svårare när vi gjorde en uppgift med djur dom stod på en stege men med samarbete klarade vi även denna uppgift.
Det regnade för mycket i onsdags för att kunna ha utegympa. Inne spelade vi redskapsbrännboll istället och som avslutning klättrade vi i linorna. Här gäller det att ha lite teknik för att kunna klättra, det var flera barn som lyckades men alla kämpade bra och fick ont i händerna.
Vandringen på Sörmlandsleden gick bra enligt Kajsa, själv gick jag bara med en liten bit.
Veckan som kommer 23
Det som är viktigt att tänka på denna vecka är allaktivitetsdagen på onsdag. Vi kommer att vara ute hela tiden 8.00-11.00 och barnen blir indelade i grupper med elever från flera klasser.
På fredag är det bara fritids för de barn som behöver omsorg. Har du ändringar när det gäller tiden på fredag kom ihåg att meddela detta till oss.
Pirkko
Nr 33
Vecka 21 2013-05-24
Oj vad veckorna går fort redan fredag och det är bara tre veckor kvar på terminen.
De sista dagarna på denna termin arbetar vi mycket med Lyckostjärnan, det är boksamtal om texten och många uppgifter där eleverna ska skriva själva.
Skogsdagen i tisdags arbetade barnen i smågrupper med en lek som heter 36-leken. Du slår tärning och får göra olika uppdrag som finns utsprida i skogen. Det gick mycket bra enligt Monica som var med våran klass.
Jag har lyssnat och läst med alla barnen under torsdag och fredag. Strålande läst av barnen!
På idrotten fick barnen prova på lite friidrott, längdhopp, häcklöpning, kasta spjut och kasta boll. Roligt men lite svårt.
Idag har vi målat självporträtten till dokumentationen.
Veckorna som kommer:
I mappen idag finns information om att vi tillsammans med ettor och tvåor ska gå sörmlandsleden. På fredag börjar barnen kl 8.00 och vi är tillbaka ca 13.00.
Onsdagen den 5 juni ska vi ha en allaktivitetsdag tillsammans med ettor, tvåor och treor. Det innebär att vi ska vara ute och göra olika aktiviteter i blandade grupper. Vanligt skoltid gäller 8.00-11.00.
Måndagen den 10 juni kommer vi att besöka Nyköpingshus och kassametterna där. Vi åker buss från skolan och är tillbaka ca 13.30. Denna dag har vi avbeställt maten, om du inte kan skicka med ditt barn en matsäck vill jag att ni meddelar mig för då finns möjligheten att få ett matpacket från köket. Det vill jag veta senast på fredag 31/5.
Skolavslutningen kommer att vara torsdagen den 13 juni kl 18.00-19.00. Barnen samlas kl 17.45, mer info kommer.
Trevlig helg önskar Pirkko
Nr 32 2013-05-17
Vecka 20
Nu är det fredag igen och ute känns det som sommar, härligt. Idag i skogen lyssnade på fåglarnas sång, Kajsa hade med sig en fågelbok och vi lyssnade på våra vanligaste fåglar.
På matten arbetar vi med hälften och barnen fick äta upp hälften av alla russin som de hade framför sig. I skogen tog vi hjälp av kottar för att reda ut begreppet hälften.
Under idrottslektionen lekte vi kuslekar och en form av brännboll där utelaget var tvungna att samarbeta vilket inte är så lätt. I klassen finns många starka viljor.
I torsdags läste barnen sina böcker för klasskamraterna, underbart att höra! Barnen är verkligen duktiga på detta och vilken utveckling. Idag har de i reflektionsboken skrivit till en Trullebild, lyssnat på hur orden låter och skrivit efter det. Om ni ber barnen att själva läsa det som de skrivit är det inte säkert att kan läsa det, för så fungerar skrivutvecklingen.
Veckan som kommer:
På tisdag ska båda klasserna gå till skogen och Monica Eklund kommer att vara med vår klass, själv ska jag ta emot de blivande f-klassbarnen.
Vi kommer att arbeta med Lyckostjärnan och livskunskap under veckan och naturligtvis med barnens läsning.
Ha en skön helg
Pirkko, Katarina, Marris och Kajsa
Nr 31 2013-05-08
Vecka 19
Nu är arbetsveckan slut för eleverna en kort vecka. Ni har fått en nya böcker från bokbussen och de ska vara tillbaka måndag 3 juni, de böcker vi lånar då är det sommarlån på det vill säga ni får ha dem hemma hela sommaren. Vi arbetar mycket med Lyckostjärnan nu, vi läser berättelserna och diskuterar innehållet. Vad hände och varför, tänker du på ett annat sätt än vad som står i boken. Barnen är duktiga på att lyssna och komma med egna förslag på vad som kunde ha hänt och vad de själva skulle ha gjort.
Vi har även arbetat med bilder där tre ska höra ihop och en ska bort, Lattjolajban-lådor. Det är lätt att komma på vilken man ska ta bort svårare är det att berätta hur de tre kvarvarande bilderna hör ihop. Barnen har arbetat två och två för att tillsammans kunna lista ut många olika sätt.
En stor stjärna till alla barnen som är superbra på att läsa sina böcker. Alla fick läsa en bit för hela klassen och det hela slutade med applåder till alla. Några har fått hem nya böcker och andra fortsätter att läsa i den bok ni börjat på.
NTA barnen har använt kuber att mäta med idag, kuberna fanns i röda och blå. Det gällde att komma på att om man tar tio röda kuber och sedan tio blå kan man räkna tio hopp.
Sista innegympagången och till barnens
förtjusning lekte vi skeppsbrott, alla
redskapen var ute i gympasalen och barnen
har sprungit sig varma och svettiga. Tror att
ni kan hitta ett och annat blåmärke på benen,
det var många som snubblade på bänkarna.
Vecka 20
På måndag ska vi i Lyckostjärnan läsa en berättelse om en förskoleklass som gör besök i skolan. Efter att vi läst berättelsen arbetar vi med att komma ihåg den och klistra in bilder från berättelsen i rätt kronologisk ordning. Barnen får hem arbetsboken för att återberätta för er hemma och längst ner på sidan skriver ni tillsammans hur det gick att återberätta. Gör gärna detta direkt på måndag, lättare för barnen att komma ihåg berättelsen.
Onsdag har vi utegympa, kläder efter väder. Jag kommer att besöka förskola på förmiddagen men Monica Eklund kommer att finnas i gruppen.
Torsdag ska läsläxorna vara tillbaka igen.
Trevlig Kristihimmelsfärdshelg
önskar vi er alla
Nr 30
2013-05-03
Vecka 18
Vi arbetar intensivt med läs och skrivinlärning, vi lyssnar på ljud i ord, vi har pratat och tittat på ordbilder. Många av barnen i gruppen är duktiga läsare och för dem är nästa steg att lära sig ordbilder för att underlätta läsningen. Alla barnen har fått hem en läsläxa som ska vara tillbaka på tisdag. Barnen har fått lära sig olika strategier på hur man kan göra om det dyker upp ord som man inte kan läsa ut. Titta på bilderna, finns ordet tidigare i texten.
Nu är alla mattespelen klara och alla har fått spela med en kompis. Nästa vecka kommer spelen hem.
Vi har arbetat med motsatsord, det är inte helt enkelt, vad är motsatsen till bred? Barnen hade många olika förslag.
Äntligen var det dags att gå till skogen. Vi tittade och lyssnade efter vårtecken, barnen har skrivit och ritat om detta i reflektionsboken. De flesta barnen skriver helt själv och vi rättar inte stavfelen (om inte barnen själv frågor hur orden stavas). Det är viktigt att barnen själva lyssnar efter ljud och skriver allt detta utvecklar läsandet.
Veckan som kommer:
Måndag: Bokbussen kom ihåg låndeböckerna.
Vi arbetar med med Lyckostjärnan och monster.
Tisdag:Matte, vad hör ihop och vad ska bort.
Läsläxan tillbaks, vi läser för varandra.
Onsdag:Idrott inne för sista gången denna termin.
NTA
Ha en skön helg önskar
Pirkko, Katarina, Marris och Kajsa
Nr 29 2013-04-27
Vecka 17
Under veckan har vi arbetat mycket inför samtalen, barnen har tittat på sina arbeten och valt ut något som de vill visa för er föräldrar.
Vi fortsatt arbetat med ljud och ord. Trulle har hjälp oss att skriva en önskelista, alla barnen fick skriva en egen önskelista genom att ljuda och skriva.
I tisdags började vi att göra mattespel, först skulle barnen komma på hur spelet skulle fungera och sedan ska de skriva spelreglerna.
På idrotten hade vi hinderbana och barnen har utvecklats mycket grovmotoriskt under läsåret.
Vi har fått höra helt fantastiska bokrecensioner även denna vecka.
Kommande vecka:
Samtal tisdag och fredag.
På torsdag kommer alla barnen att få en hem en "småbok" att läsa ur hemma.Vi arbetar med dessa böcker i skolan innan så att alla barnen vet vad boken handlar om. Böckerna ska vara tillbaka tisdag 7 maj, barnen läser då för varandra. De barn som inte kan läsa tar stöd av av bilderna och berättar.
Fredag går vi till skogen, ta med liten matsäck.
Pirkko
Nr 28 2013-04-21
Vecka 16
Stora stjärnor till de barn som under veckan hade sin bokredovisning, de var jätteduktiga på att berätta om innehållet i böckerna och svara på frågor.
Nu har Trollet Trulle hittat sin trollkompis Trulsa och tillsammans har de tagit sig in i ljudgrotta och träffa på olika figurer med olika ljud.
Under veckan blev nästan alla barnen klara med sina gosedjur och de har även skrivit lite om dem. I fredags fick de läsa upp vad de skrivit, vad gosedjuret heter, vad det gillar, var det bor till exempel.
På idrotten var det redskapsstationer och vid en station fick barnen prova på att göra kullerbytta i ringarna. Lätt tyckte några och otäckt tyckte andra.
NTA nu fick barnen använda sina fötter att mäta med och det som är svårt att komma ihåg är att den första foten också ska räknas.
Veckan som kommer:
Vi förbereder inför samtalen hela veckan, barnen ska välja ut något som de vill berätta extra mycket om och sedan ska de ska öva tillsammans med en kamrat.
På tisdag ska barnen få göra ett eget mattespel, med spelplan och regler. Detta spel kommer ni att så småningom få hem för att kunna spela tillsammans.
Sifferdeckaren tillbaks för de som har spelat 21 denna vecka.
Torsdag bokredovisning av Filip-Gustav, Maja E-Nellie
Fredag bokredovisning av Filippa-Maja L, Elias-Felix.
Glöm inte att lämna in önskemål om tider för utvecklingssamtal!
Trevlig söndagskväll Pirkko
Nr 27 2013-04-12
Vecka 15
Vilken härlig vecka det varit, barnen har varit underbara de har tagit sig an alla uppgifter med glädje.
Vi har arbetat med dubbellt både praktiskt med hjälp av knappar och i idrotten har vi använt ärtpåsarna. Fortfarande finns en viss osäkerhet hos några.
På idrotten lekte vi Kinesiksa muren, den leken gillar barnen mycket spring och ingen vill bli tagen.
NTA barnen fick hoppa med plastgrodor och mäta den längsta hoppet. När vi senare i vår ska vara ute på idrotten kommer vi att använda dessa grodhoppsremsor igen.
Vi arbetar mycket med att lyssna efter hur många ljud det är i olika ord, vilket ljud är först och vilket ljud är sist. Detta kan ni göra hemma också, säg till exempel mur, dra gärna ut på varje ljud fråga: Hur många ljud finns det? Hur låter det första? Hur låter det sista?
Naturligtvis har vi sytt på våra gosedjur, när det blir klara sätter vi upp dem på väggen, kika in på avdelningen så ser de dem.
I torsdags hade vi vårsjung i arbetslaget och barnen fick jättemycket beröm för att de är så duktiga på att sjunga!
Vi har så smått börjat att förbereda inför samtalen som blir av under maj månad.
Veckan som kommer:
Barnen har fått lite olika läxor denna vecka.
Några barn har sifferdeckarläxa som vanligt. De övriga har fått hem en bok som läxa. Den ska ni läsa hemma tillsammans och svara på frågorna. När barnen ska redovisa boken i skolan gör de detta tillsammans med en kompis som har läst samma bok, därför är det viktigt att barnen har med sig boken till den dag som står på pappret.
Redovisning av böcker: Torsdag 18/4 Amanda - Saga, Gabriel - Whilliam
Fredag 19/4 Nathalie - Klara, Simon - Arda, Alva - Molly
Trevlig helg önskar Pirkko, Katarina, Marris och Kajsa
Nr 26 2013-03-28
Vecka 13
Veckan har gått i påskens tecken. Vi har pratat om våra påsktraditioner, målat ägg och gått en tipspromenad med påskfrågor.
På matten tittade vi på en film om dubbelt för att sedan arbeta praktiskt med detta. Det är bra om ni hemma använder er av begreppet dubbelt och övar på detta hemma.
På HSS sjöng vi "Jag har en cykel" och barnen gillar verkligen den sången.
Idag har vi haft påskfest, letat efter Blåkulla, ätit ägg och påskkärringen hade med sig några sötsaker också. Bilder finns i hallen.
Vecka 14 Påsklov
Vecka 15
Bokbussen kommer 8/4, det går bra att lämna in böckerna under lovet.
Sifferdeckarläxan innebär att ni ska gå till affären och leta efter saker som kostar mindre än tio kronor. Den ska vara tillbaks 9/4.
Idrott på onsdag, vi hoppas att gympasalen är i bruk igen.
De barn som har fått hem ”småböcker” att läsa hemma, läs en stund varje dag och boken ska vara tillbaks på torsdagar.
Glad Påsk önskar Pirkko, Katarina, Marris och Kajsa
Nr 25 2013-03-23
Hej alla där hemma!
Under de senaste veckorna har vi haft många barn sjuka, feber, hosta och även magsjuka finns i vår grupp. Hoppas att alla frisknar till under helgen.
Vi har målat påskkärringar som nu flyger uppe i taket på avdelningen och är startklara till på torsdag.
I måndags läste vi Amandas favoritbok Du hör inte hit Beiron av Anna Härmäla och just nu läser vi Nellies bok om Hästen Sigge.
Vi har under hela veckan arbetat med räknesagor både addition och subtraktion. Nästa veckans uppdrag i sifferdeckaren är att barnen ska rita och skriva en egen räknesaga.
Trulle har lärt oss om stavelser att orden går sönder i bitar.
På NTA har vi gjort förutsägelser, vilket föremål tror jag är längst och vad blev resultatet när vi mätt.
På idrotten arbetade vi bland annat med talraden från 0-20. På barnens önskemål arbetade vi även med fallskärmen.
Veckan som kommer, Påskveckan.
Vi arbetar med påsktraditioner under hela veckan.
Tisdag sifferdeckaren tillbaks för redovisning.
Ingen idrott på onsdag utan vi har HSS. Kom ihåg att lämna in en äggkopp.
På torsdag har vi vår Påskfest. Då kommer vi att äta de frallor som vi bakat och äter ägg som vi målat, barnen behöver inte ha med sig något frukt denna dag. Vi samlas ute kl 8.00 färdigklädda för avresa till Blåkulla!
Bokbussen kommer måndagen 8/4, lämna gärna in böckerna under veckan!
Trevlig helg önskar Pirkko, Katarina, Marris och Kajsa
Nr 24 2013-03-16
Hej!
I måndags fick vi hör på musikskolans orkester Blåslaget och vi blev mycket imponerade av deras uppträdande.
Alla barnen har fått börja sy på sitt gosedjur och några barn tycker att det är riktigt roligt och har därmed sytt så långt att det är dags att stoppa in vadd i djuret.
Trulle denna veckan, vi arbetar med första ljudet och i Lyckostjärnan läste vi om hur det är att sova över hos en kompis. Några barn hade i läxa att läsa en kort bok som de läste högt för sina kamrater i torsdags. Nya böcker är utdelade, de läser först tillsammans med mig innan de får ta hem en bok.
Matte, vi har byggt upp vår stad på Torget, gå gärna dit och titta. Nu har vi börjat att arbeta med räknesagor och det arbetet fortsätter.
NTA, denna vecka fick barnen mäta sina armar och ben för att sedan jämföra med kamraterna.
I fredags var det gosedjursfest och det hela gick bra enligt Kajsa. Tyvärr var jag inte med på grund av att jag har haft feber.
Kommande vecka,12
Vi kommer att förbereda inför vår påskfest som är på skär torsdagen 28/3. Till denna fest får barnen gärna vara utklädda till påskkärringar, påskgubbar eller något annat "påskigt".
Elever från år 5 kommer att redovisa sina faktaplancher för våra elever under de kommande veckorna.
Under veckan bakar vi frallor och börjar att rita påskkärringar.
Tisdag sifferdeckaren tillbaks för redovisning.
Onsdag är det idrott, kom ihåg gympakläderna.
Torsdag de barn som har läseböcker hemma redovisar dessa. Kom ihåg att läsa korta stunder några gånger under veckan.
Fredag är jag ledig, Anki och Kajsa jobbar i f-klassen.
Fortsatt trevlig helg Pirkko, Marris, Katarina och Kajsa
Nr 23 2013-03-08
Hej alla där hemma!
Nu går veckan mot sitt slut igen. Vi har ägnat mycket tid till våra hus och de geometriska figurerna under veckan. Alla hus är nu färdiga och nästa vecka kommer vi att bygga en stad av dessa tillsammans med Fa.
I tisdags började vi ute och plockade "geometriska blommor", det var uppskattat av barnen så de ville att vi skulle göra det en gång till och så blev det. Vi plockade blommorna en gång till på idrotten. Det gick till så att de fick ett kort där blomman var beskriven som de skulle plocka, till exempel:
Hämta en blomma med 8 trianglar 2 röda och 6 blå.
Trulle arbetet denna vecka, boksamtal om "Där går Tjuv-Alfons". Barnen kunde känna igen sig i det som Alfons hade varit med om, det blev en jättebra diskussion om boken.
Vi har arbetat i små grupper med bland annat första ljudet. När vi arbetar med läs och skrivinlärningen nu kommer alla barnen att vara med på den gemensamma aktiviteten sedan blir barnen indelade i små grupper där jag arbetar i olika nivåer efter barnen kunnande. Så när ni läser planeringen för Trulle kanske den inte stämmer till 100% för ditt barn.
På NTA fick barnen mäta sig själva och sedan jämföra varandras remsor och sortera dessa efter längd, dessa remsor sitter nu på glasvägen inne på avdelningen.
Veckan som kommer:
På måndag för skolan besök av Blåslaget som ska spela för F-3.
Sagonallen har kommit hem till Simon och Nellie och under veckan får vi höra deras favoritböcker.
Under veckan kommer barnen att få börja sy på sina gosedjur.
Tisdag ska sifferdeckaren vara tillbaka.
På matten kommer vi att arbeta med räknesagor.
Onsdag idrott inne, gympakläder
Torsdag ska vi bygga upp våran stad.
Vi arbetar med Trulle och vi ska få höra när Molly, Amanda, Felix, Filippa och Elias läser en kort saga för oss.
Fredag har vi gosedjursfest, information om detta får ni hem på måndag i mappen.
Jag vill påminna om att skicka med barnen frukt, grönsak eller smörgås, under de senaste veckorna är det många av barnen som inte haft något med sig. För att barnen ska orka fram till lunch är det bra om de får något i sig under förmiddagen.
Ha en skön helg i det soliga vårvädret!
Pirkko, Katarina, Marris och Kajsa
Nr 22 2013-03-01
Hej allesammans!
Vi har läst Alvas favoritbok Stora boken om Ellen av Catarina Kruusval. Vi har inte hunnit med att läsa Nathalies favoritbok så därför skickar jag inte hem någon sagonalle denna vecka.
Den här veckan har vi arbetat med våra husbyggen, vi har varit arkiteter och byggjobbare. Vi har tittat på en film om hur man gör när ett hus ska byggas. Barnen fick först rita ett hus, alla fyra sidorna skulle vara med. Efter det har vi klippt och limmat, när huset var klart har vi anlagt en trädgård där alla geometriska figurerna är med. När alla hus och vägar är klara kommer vi att bygga upp en stad.
NTA, vi tittade på likheter och olikheter hos varandra.
På idrotten övade vi på vår motorik, några nya moment, sidhopp över plint, kullerbytta ner för bänkar och svinga sig i lianerna från plint. Som vanligt arbetar barnen bra och det finns mycke energi i dom.
Innan vi gick iväg i vasaloppsspåret berättade jag om Gustav Eriksson och den danske kungen Kristian och vad som hände 1520. Påvägen mot Mora hittade vi några av Gustav Vasas kläder, halsduk, mössa och en vante. Det var en spännade historia och många barn var fundersamma om det var på riktigt. Vi pratade om det efteråt och kom fram till att detta hände för 500 år sedan.
Nästa vecka:
Att komma ihåg är bokbussen kommer på måndag!
Idrott på Onsdag, gympakläder.
Trulle kommer fram igen och han kommer att presentera Alfons Åberg. Vi kommer att läsa om Tjuv-Alfons och ha boksamtal om den. Arbetet med sammansatta ord fortsätter, vi arbetar med meningar och räknar ord.
Husbygget fortsätter med att vi ska göra vägar till våra hus.
Sifferdeckarläxan tillbaka på tisdag.
Ha en skön helg Pirkko, Katarina, Kajsa och Marris
NR 21 2013-02-15
Hej allesammans!
Nu går veckan mot sitt slut igen och nästa vecka är det sportlov. Barnen är lediga från skolan men fritidshemmet är öppet efter de tider som Ni lämnat in.
Under veckan har vi fortsatt arbetet med Trulle, meningar, långa- korta ord och sammansatta ord. Barnen har fått säga olika meningar, vi räknar orden i meningarna. Vi har gått igenom barnens långa. Fråga gärna barnen om hur vi gör när vi arbetar med sammansatta ord, t ex gummi-stövel.
Vi arbetar fortfarande med de geometriska figurerna. I tisdags gjorde vi loppor, vi räknade hur många trianglar som fanns, hur många kvadrater och det går att trolla med en loppa också. I lopporna fick sedan barnen skriva olika matteuppdrag som vi ska använda längre fram också.
I onsdags åkte alla skridskor, ni har jätteduktiga skridsko åkare. Vi kommer att åka skridskor under sportlovet också.
Men veckans händelse var nog HSS, tänka att vi tordes stå på scenen och sjunga för hela skolan!
Under veckan har vi arbetat med olika livskunskapsuppdrag som vi fortsätter att uppmärksamma.
Vecka 9
Vi kommer arbeta med husbyggen hela veckan.
Onsdag är det idrott inne igen, gympakläder. Vi kommer även börja med NTA, vårt ämne är Jämföra och Mäta. NTA är ett arbete som kommer att pågå under flera veckor, barnen kommer att lära sig grunderna för mätning.
På torsdag ska vi se en teater på torget.
Fredag är det Vasaloppsdags, vi kommer att vara ute och vi får se vad som händer på vägen till Mora. Barnen behöver inte ha med sig någon frukt denna dag, det är som vanligt blåbärssoppa och annat på vägen. Kläder efter väder!
Bokbuss måndag 4 mars, lämna in böckerna under veckan.
Ha ett skönt sportlov!
Pirkko, Katarina, Kajsa och Marris
Nr 20 2013-02-09
Hej alla där hemma!tt
Veckan började med att vi uppmärksammande att det gått 100 skoldagar sedan vi började i f-klassen. Barnen fick leta efter Trulles myror som rymt, hur många var det?
När vi hittat många samlades vi runt myrstacken. Nu fick barnen tillsammans fundera över hur ska vi göra för att räkna alla dessa. Ett förslag var att peka och räkna, vi prövar. När vi kommit till 48 visste vi inte vilka myror vi räknat. Kan vi göra på ett annat sätt, ja vi kan ta de räknade myrorna i handen. När vi räknat ca 80 myror kom vi av oss, var det 84 eller 85? Finns det något annat sätt? Vi kan lägga myrorna i tio-högar och räkna. Nu tog vi tio myror och la i små högar och sedan räknade vi 10-hopp. Finns det något annat sätt? Barnen kom på ett till, vi lägger myrorna på en lång rad.
Efter detta fick barnen arbeta i par och ta fram hundra kulor, knappar, pasta, geometriska figurer eller pärlor. Här valde barnen olika strategier att räkna på.
Barnen har även gått hundra steg i korridoren, vid det hundrade stegat sitter nu en tejpbit på golvet. Det är tejpbitar från Torget och fram till gympasalen, vi tar olika långa steg.
Sagonallen har varit hemma hos Maja L och Whilliam, deras favoritböcker är Littlest Petshop, Bästa vänner och Pluto som detektiv.
Matten, ni kan titta under bilder där finns veckans arbete. Vi har gjort olika geometriska figurer och använt begreppen hörn, kant, spets.
Trulle har varit på besök igen, han har läst om papegojan Polly. Till denna berättelse har vi arbetat med läsförståelse, tagit upp uttryck som: lat, tilltufsad, så veknade hennes hjärta, bilen började hosta och barnen har fått berätta och rita vad tror du hände sen.
Vi har arbetat med meningar till bilder och ord. Trulle har även gett barnen en läxa över helgen, tänk ut ett långt ord. Vi har tittat och lyssnat på ord är det ett kort eller ett långt ord, t ex gem – tändsticksask.
I onsdags tittade vi på Talangjakten, vi fick se dans, sång, trolleri och pianospel. Barnen var imponerade av att det var så många som tordes uppträda alldeles själva.
Veckan som kommer:
Med tanke på alla hjärtans dag på torsdag kommer vi att ta upp ett Livskunskpasmål varje dag som vi speciellt kommer att arbeta med.
Måndag: Trulle arbetet med ord fortsätter. Skicka gärna med ett långt ord.
Tisdag: Sifferdeckarläxan tillbaka.
Tisdag: Sifferdeckarläxan tillbaka.
Onsdag: Skridskor och livskunskap
Matten, vi fortsätter med formerna, på torsdag startar vi med att gå på geometripromenad i samhället. Vi ska även då uppträda på HSS med årstidssången. Du som förälder får gärna komma och titta. Det är på torget klocka 10.00.
Fredag: Vi arbetar med Trulle och Reflektionsboken
Ha en skön helg i snön!
Pirkko, Katarina, Marris och Kajsa
Nr 19 2013-02-01
Hej alla där hemma!
Tyvärr blev det ingen skridskoåkning i onsdags, hoppas att det blir kallt igen så vi får möjlighet att åka igen.
Sagonallen hade varit hemma hos Molly och Filip, deras favoritböcker är Om du ger en Gris en pannkaka av Laura Numeroff och en bok om Dinosaurier.
På matten har vi börjat arbeta med geometriska figurerna. Vi pratar om månghörningar som kan vara fyrhörningar och trianglar. Fyrhörningarna i sin tur är rektanglar som in sin tur kan vara kvadrater. Vad är ett hörn, sida, kant? Barnen har arbetat i par och berättat för varandra hur figurerna ser ut.
Ny känsla – vad gör dig glad? Barnen har berättat och ritat.
Vi har arbetat med vad är en mening? Hur många ord finns i en mening? I Trulles hus finns en ordspottarmaskin där mössen springer och det bildas många ord som sedan blir till meningar. Bokstäverna som vi arbetat med denna vecka är Bb och CC båda dessa kan leda oss till cirkeln. Vi har börjat öva på att skriva våra namn med gemena bokstäver och skriva namnet lite mindre. Nästa termin ska de skriva sina namn på många olika böcker och utrymmet brukar vara ganska så litet.
Vi har börjat förbereda oss för fastan genom att måla semlor.
Reflektionsboken kommer hem idag, åter på måndag.
Veckan som kommer:
På måndag har vi gått 100 dagar i f-klassen, under dagen arbetar vi med talet 100.
Tisdag sifferdeckaren tillbaka.
Onsdag är det talangjakt på skolan, varje klass från år 1 till år 6 har röstat fram ett bidrag som vi får se på scenen. När vi sett alla bidragen kommer vi att få vara med och rösta. Vi är med och lär inför nästa år. Ingen idrott denna onsdag.
Vi fortsätter med geometriska figurerna och gör mobiler.
Trulle tar fram långa och korta ord. Vi arbetar med Lyckostjärna, lyssnar på en ny berättelse och funderar vad som kan hända sen i berättelsen.
Hoppas på en solig vinterhelg Pirkko, Kajsa, Marris och Katarina
Nr 18 2013-01-26
Hej alla där hemma!
Vi har fått höra Sagas och Klaras favoritböcker, Kloka Lilla Häxan av Lieve Baeten och Mamma Mu åker bobb av Tomas och Jujja Wieslander, roliga böcker tycker barnen.
Trulle, barnen har fått lyssna på olika ljud och själva fått låta som olika djur. Vi har läst första kapitlet i Lyckostjärnan, tillsammans gick vi igenom texten, svåra ord, ”konstiga” fraser och vi pratade om de olika känslorna som fanns med i kapitlet.
På matten fortsatte vi med stickmönster, jag har lagt upp en bild på detta under fliken bilder.
På Livskunskapen tog vi upp känslan arg, när är du arg? Vad gör du då? Vad får du göra när du blir arg?
Veckans stora händelse enligt barnen var idrottstimmen, att få åka skridskor. Vilka duktiga och glada barn! Vi åker igen på onsdag, du som förälder får gärna komma med och hjälpa oss att knyta skridskor vi åker kl 10.00.
Veckan som kommer:
Måndag bokbuss!
Sifferdeckaren tillbaka senast på tisdag, hoppas att ni nu under helgen har titta i mappen. Barnen har denna vecka fått olika uppdrag men alla uppdragen bygger på att du som förälder är delaktig. Glöm inte att tillsammans skriva en kommentar om uppdraget.
Onsdag skridskor.
Trulle, vi arbetar med hur en mening är uppbyggd, vad är en mening?
Matte, vi arbetar mer intensivt med de geometriska figurerna.
Ha en fortsatt trevlig helg Pirkko, Kajsa, Katarina och Marris
Nr 17 2013-01-18
Hej!
Nu är det fredag igen, full fart på det nya året. Barnen har varit aktiva och fulla med energi denna vecka, kul!
Detta har hänt under veckan:
Elias och Maja E har fått sina favoritsagor upplästa. Håkan Bråkans julafton av Anders Jakobsson och Sören Olson och Mulle Mecks första bok:snickra av George Johansson.
Ni har fått hem barnens almanackor med årstiderna. Innan barnen fick packa ner sin almanacka arbetade de två och två med två stjärnor och en önskan. De skulle ge kompisen feedback, berätta två saker som var bra med hans/hennes almanacka och en sak som han/hon ska tänka på till nästa gång.
Vi har under veckan övat på en årstidssång som vi ska framföra på HSS.Idag fredag har barnen fått träffa Trulle, han har lite svårt med namn och blandar gärna ihop allas namn, till barnens förtjusning. vi har lyssnat efter ord som rimmar och det var barnen mycket duktiga på. Under veckan har vi arbetat med bokstäverna M N V W, vi har lyssnat, tittat på hur munnen formas, letat efter saker i tidningar som börjar på dessa bokstäver, barnen har även fått skriva bokstäverna på smartboarden.
På matten i tisdags var det pastamatte, barnen fick tillsammans i små grupper sortera pasta och skriva ner hur de sorterade. Titta inne på Salamandern där sitter arbetet uppe på väggen!
Sifferdeckaruppdraget hade ni genomfört bra, barnen var mycket stolta över vad de gjort. Bra att ni kommenterar hur det gått och övar barnen på att tänka efter vad de lär sig.
På idrotten lekte vi kuslekar med årstiderna i fokus. Vi gjorde även en lek där barnen fick olika roller och jag läste en kort berättelse och varje gång deras rollfigur nämndes fick der springa en kort sväng.
Nästa vecka:
Lämna in låneböckerna under veckan, bokbusen kommer måndag 28/1.
Det är på gång med is på grusplanen om isen är klar på onsdag åker vi skridskor på idrotten. Se över skridskorna och hjälmen så att de passar!
Sifferdeckaruppdraget ska vara inlämnat senast tisdag. Ni behöver till detta uppdrag tändstickor, tandpetare eller sugrör. Lägg tändstickmönstret på ett bord och när ni gjort några återkommande mönster rita sedan av det i häftet. Prata sedan med barnen och skriv en kort kommentar. Lycka till!
På fredag är jag ledig ska börja på en ny utbildning på högskolan och vikarie gör mig är Anki Karlsson.
Trevlig helg önskar Pirkko, Kajsa, Marris och Katarina
Nr 16 2013-01-11
Hej alla där hemma!
Veckan som gått:
Vi har börjat året med att göra almanackor, vi har pratat om hur tiden går, klockan, dagarna, veckorna, månaderna och årstiderna. Varje dag denna vecka har vi tagit upp en årstid. Ni kommer att få se resultatet av detta nästa vecka.
Barnen har fått sina arbetsböcker som är kopplade till läs och skrivinlärningen. Under veckan har vi bekantat oss med bokstaven A, barnen har fått bygga bokstaven med kaplastavar, vi har letat i tidningar efter bilder som börjar på bokstaven A, vi har tittat på hur munnen är formad när man ljudar bokstaven.
Idag har vi haft julgransplundring med dans runt granen, satt knorr på grisen och metat i fiskdammen.
Veckan som kommer:
På måndag kommer vi att få höra hur Sagonallarna har haft det under helgen hemma hos Maja E och Elias. Denna gång när sagonallen kommer på besök vill han höra eran favoritsaga, boken ska ni sedan ta med er till skolan så kommer vi att läsa den någon gång under veckan så att alla barn får höra den.
Sifferdeckaruppdraget ska vara inlämnat senast på tisdag.
Till matten på tisdag får barnen gärna ha med sig lite olika pasta som vi sedan ska arbeta med.
Onsdag idrott, gympakläder som vanligt.
Vårt läs och skrivarbete kallas för Trulle arbete. Trulle är ett troll som kommer att finnas med under hela vårterminen och vi ska tillsammans med honom ta oss in i läsandets och skrivandets värld.
Veckoschema
V 3
|
Aktivitet
|
Kom ihåg
|
Måndag
|
Sagonallen, Elias och Maja E berättar.
Almanackorna
Trulle jobb
| |
Tisdag
|
Matte, sortering med pasta.
|
Sifferdeckaren
|
Onsdag
|
Idrott
Barnen berättar om sifferdeckaruppdraget.
Almanackorna
|
Gympakläder
|
Torsdag
|
Trulle jobb
Reflektionsbok
| |
Fredag
|
Trulle jobb
|
Trevlig helg önskar Pirkko, Kajsa, Katarina, Marris
Nr 14 2012-12-14
God jul i alla hem!
Nu har Ert barns första termin på Svalstaskolan passerat. Vi har trivts bra med barnen och med Er föräldrar, vi vill passa på att tacka Er föräldrar för support och stöd under terminen. Ni ska veta att ni alltid är välkomna till oss.
Vi har haft en lärorik höst med omväxlande arbete. Terminen började med att vi var ute och lekte gemensamma regellekar för att få en bra gemenskap i grupperna. I skolskogen har barnen fått lära om allemansrätten och fått olika matematiska uppdrag. I matematiken har vi arbetat med symmetri, mönster, stapeldiagram och sortering.
I Livskunskapen har vi berättat om oss själva, vår familj och arbetat med lika och olika.
Finmotorik har vi tränat genom att sy dukar, skalat potatis, klippt och pärlat fina halsband.
På idrotten har vi lärt oss olika lekar, arbetat i många olika hinderbanor där grovmotoriken tränats.
Vi har haft sagotema, läst böcker, övat på att återberätta folksagor och lärt oss många ramsor. Vi tog bussen till ”stan” där vi besökte Boksskolan. Sagonallen har besökt barnen och fått lyssna på olika sagor.
Under vårterminen fortsätter mattearbetet med taluppfattning, dubbelt och hälften, jämföra och mäta. Barnen kommer att få en matteläxbok som vi kallar Sifferdeckaren. Den innehåller olika matteuppdrag som ni ska göra tillsammans hemma.
Vi kommer att börja med läs- och skirvarbete med hjälp av ett troll som heter Trulle och ett arbetsmaterial som heter Lyckosjtärnan.
Vi vill att Ni alla ska få en vilsam och avkopplande julhelg. Passa på att spela spel och läs böcker tillsammans. Vi hoppas att solen lyser generöst så vi alla kan återhämta krafter ute och komma tillbaks utvilade och pigga.
God Jul och Gott Nytt År
önskar
Katarina, Pirkko, Marris och Kajsa
Vad duktigt barnen sjöng på Luciafirandet idag!
Ett stort tack till alla som bidrog med en kaffeteromos.
Veckan har gått i Lucians tecknen, vi har övat på vårt Luciatåg, och i torsdags fick vi se femmornas Luciatablå.
Vi började veckan med att höra hur Sagonallarna hade haft det hemma hos Filippa och Gabriel.
I tisdags på matten spelade vi olika mattespel och vi pratade om hur du ska tänka när du adderar (plussar) störst först, eller tänk 5+2 fast det står 2+5.
Barnen har varit riktiga symaskiner och sytt på sina dukar, många är klara för inslagning på måndag.
Veckan som kommer:
På tisdag har vi pysseldag tillsammans med ettorna. Barnen kommer att få gå runt till olika stationer och pyssla. De ska ha med sig en märkt papperskasse där de kommer att lägga sina alster, lägg i frukten/smörgåsen i kassen. Det är vanligt tid 8.00-11.00.
På onsdag är det Jul HSS, vi övar på sångerna som vi ska sjunga på avslutningen. Innan HSS ska vi dansa juldanser i gympasalen, ta med gympaskor och en tomteluva om du har.
På torsdag är jag ledig men Kajsa finns på plats.
Avslutningen sker utomhus i skolskogen. Vi samlas utanför Salamandern kl 8.00 kom i tid! Sedan går vi i ett gemensamt fackeltåg till skolskogen, där vi samlas runt brasan. När vi tittat på brasan en stund samlas vi runt rumpberget för själva programmet, sedan är det långdans och fika. Ni som föräldrar får gärna vara med!
Föräldrar och övriga går sist i fackeltåget upp till skolskogen. Om det är kallare än
-15º går vi tillbaka till skolan efter att brasan har tänds och programmet blir då inomhus vid scenen.
Tänk på att klä barnen varmt speciellt om fötterna!
Skolan slutar denna dag ca 9.30.
Veckoschema
V 49
|
Aktivitet
|
Kom ihåg
|
Måndag
|
Sagonallen, Amanda och Arda berättar.
Vi utvärderar terminen
|
Refelektionsboken
|
Tisdag
|
Pysseldag
|
Papperskasse
|
Onsdag
|
Ingen idrott,
Jul HSS
Dans kring granen
| |
Torsdag
|
Vi gör klart arbeten.
| |
Fredag
|
Terminsavslutning i skolskogen.
|
Ha en skön helg önskar Pirkko, Katarina, Kajsa och Marris
Nr 13 7 december 2012
Vilken vecka! Kallt och snökaos, men också mycket roligt i snön.
Nu närmar sig julen och som sig bör har vi gjort lite julpyssel. Alla barnen har vikt en adventsstjärna och målat en Luciateckning.
Varje dag har vi öppnat ett paket i vår adventskalender och berättat om olika jultraditioner.
Barnen fick även göra ett additionsrace, du har två tärningar som du slår och adderar dessa och till slut står en siffra som segrare.
På idrotten övar vi på juldanser, karusellen, små fåglarna i skogen, kom Julia vi gå och tre små gummor har vi hittills hunnit med.
Luciasångerna har vi naturligtvis också sjungit flitigt.
Barnen var mycket duktiga i kyrkan, vi fick lyssna på när 1:orna och 3:orna sjöng, 2:orna läste verser och prästen berättade om Josef och Maria med hjälp av trafikmärken, på slutet tittade vi på stallet och krubban.
Veckan som kommer:
Bokbusssen på måndag.
Vi förbereder inför vårt Luciafirande.
På onsdag blir det ingen idrott, då ska vi öva på scenen.
På torsdag tittar vi på skolans Luciatåg som femmorna framför. Det är viktigt att ni kommer i tid denna dag.
Veckoschema
V 49
|
Aktivitet
|
Kom ihåg
|
Måndag
|
Bokbuss
Sagonallen, Filippa och Gabriel berättar.
|
Vi börjar inne varje dag!
Låneböckerna
Refelektionsboken
|
Tisdag
|
Matte,
Vi syr på våra dukar.
| |
Onsdag
|
Ingen idrott, vi övar på scenen.
| |
Torsdag
|
Lucia
Reflekttionsboken
| |
Fredag
|
Vårt Luciafirande
|
Nr 12 30 november 2012
Hej alla därhemma!
Det är en underbar barngrupp att arbeta med, positiva och nyfikna barn som frågar, berättar och tänker.
På HSS i måndags uppmärksammades att skolan år fyller 5 år. Vi fick se ett bildspel hur uppbyggnaden av skolan gick till. Därefter bjöds det på efterrätt vid lunchen.
Under veckan har vi arbetat med att sortera olika saker, kulor, geometriska figurer, spelkort, knappar och pärlor. Det var olika svårighetsgrad på det som skulle sorteras och barnen har olika lätt att berätta om hur de tänkt när de sorterat.
Det barnen har uppskattat mest under veckan är bakandet av lussekatter och pepparkakor.
I skogen fortsatte vi med att titta och känna igen gran, tall och en, det är inte helt lätt. När vi kom in tittade vi på kottar som vi plockat förra veckan, nu hade de öppnat sig. Vi gjorde ett litet experiment och lade en gran och en tall kotte i en glasburk med vatten, efter en stund kunde vi iaktta att de höll på att dra ihop sig igen.
Barnen är otroligt duktiga på att skriva i reflektionsböckerna. När vi gör detta ljudar vi fram varje ord, vi stannar upp i orden och prat om ljuden, läser halva ord. Till exempel idag när vi ljudade och skulle skriva ordet bakat, stannade vi upp när vi kommit till bak, då var det flera barn som uppmärksammade att det är ett helt annat ord. Vi lyssnade på a-ljudet i ordet bakat, a kan låta på olika sätt.
Veckan som kommer:
Nu går vi in i december, julmånaden och det kommer att hända många olika saker. Det börjar med att vi på fredag ska åka buss till Tuna kyrka på adventssamling. Den går till så att det är elever från 2:an och 3:an som kommet att läsa adventsdikter och framföra någon sång. Vi kommer titta på krubban som finns i kyrkan och sjung några sånger tillsammans.
Som förälder får man gärna komma till kyrkan och vara med.
Vi har en egen adventskalender i f-klassen, varje dag får någon öppna ett paket som innehåller olika saker som har med julens traditioner att göra. Dessa saker hänger vi upp i en liten gran. Ta gärna en titt och fråga barnen om dessa saker.
Veckoschema
V 49
|
Aktivitet
|
Kom ihåg
|
Måndag
|
Sagonallen, Simon och Alva berättar.
Vi gör adventsstjärnor.
|
Vi börjar inne varje dag!
Refelektionsboken
|
Tisdag
|
Matte, sortering och Lattjo lajban lådor
Vi målar Luciateckningar
| |
Onsdag
|
Idrott kl 8.00!
| |
Torsdag
|
Vi målar Luciateckningar
Syr på våra juldukar
|
Luciatalongen tillbaka.
|
Fredag
|
Vi åker till Tuna Kyrka på adventssamling.
Reflektionsboken
|
Ha en skön 1:a advent önskar
Pirkko, Katarina, Marris och Kajsa
Nr 12 2012-11-23
Hej alla där hemma!
Veckan som gått:
I måndags började vi att arbeta med sagan om Vanten. Barnen fick höra och se hur en vante fylls med olika djur från skogen och hur den tillslut spricker. Sedan har barnen fått göra en flikbok om den här sagan. Vi kommer att fortsätta arbeta med barnens böcker.
På matten gjorde vi stapeldiagram med favoritdjuren och alla barnen har fått en medalj för att de kan läsa av och fylla i ett diagram.
Åter igen var det redskapsstationer på gympan och vi har börjat lära oss olika juldanser, karusellen och små fåglarna i skogen. Det är inte så lätt med alla turer men barnen är jätteduktiga på att lära sig.
På Livskunskapen lekte barnen en lek där det handlar om att se förändringar på kompisen, vad har hon ändrat på? Det var både lätt och svårt tyckte barnen.
Nu har alla barnen fått höra fyra olika folksagor och återberättat dem för sina kamrater. Idag när vi arbetade med detta i reflektionsboken var det många som tyckte att det har varit svårt att återberätta. Vi kommer att öva på detta flera gånger och på olika sätt.
I skogen har vi arbetat med våra två barrträd, gran och tall och vi har även tittat och känt på enbusken.
Veckan som kommer:
På måndag förmiddag är jag på utbildning, Anki och Marris finns på plats.
Skolan fyller fem år denna termin och det uppmärksammas på HSS.
I matten kommer vi att börja arbetet med sortering, att kunna jämföra, se skillnader och likheter, kunna berätta med ord hur du tänker när du jämför och sorterar.
På onsdag ska vår klass baka Lussekatter till Luciafirandet, torsdag är det pepparkaksbak.
Idrott är det som vanligt på onsdag.
Fredag går vi till skogen för sista gången denna termin.
Vi kommer att tända det första adventsljuset måndag efter första advent, så att ni får möjlighet att fira advent hemma först.
Trevlig helg Pirkko, Marris, Kajsa och Katarina
V 48
|
Aktivitet
|
Kom ihåg
|
Måndag
|
Sagonallen
HSS kl 10.00
|
Vi börjar ute
Reflektionsboken tillbaka.
|
Tisdag
|
Vi arbetar med att sortera.
|
Vi börjar ute
|
Onsdag
|
Baka Lussekatter
Idrott
|
Gympakläder
|
Torsdag
|
Vi bakar pepparkakor
|
Vi börjar inne
|
Fredag
|
Vi går till skogen
Reflektionsboken
|
Nr 11 16 november 2012
Hej alla därhemma!
Veckans stora äventyr var att åka buss intill stan och gå på bokskola. Vi fick veta vad böcker inte tål, hur du ska göra för att låna en bok och hur gör du när du lämnar tillbaka en bok. Böckerna som barnen lånat kan ni ta med till skolan när ni läst dem klart och vi lämnar de åter på bokbussen den 10/12 -12.
Lite kort om vad mer som hänt under veckan.
Alla killar har fått börja med sina juldukar.
Alla killar har fått börja med sina juldukar.
I matten har vi arbetat med siffror och antal. Vi har gjort stapeldiagram och det arbetet fortsätter nästa vecka.
På Livskunskapen fick barnen två och två leta efter olikheter och likheter.
Vi fortsätter att utveckla barnens motorik på idrotten, nu var det redskapsstationer, armgång, hoppa i rockring, jämfota, hänga i lianer, ett ben, hoppa över bomsadlar och balansgång. Barnen arbetade bra, de var gasnka trötta när vi gick till matsalen.
Sagotemat fortsätter nu med två nya sagor, Hans och Greta och Rödluvan. Barnen lyssnar på sagan och återberättar den i små grupper med hjälp av bilder.
Veckan som kommer:
Barnens matteläxa ska vara tillbaka på måndag (jag har redan fått de flesta). På tisdag arbetar vi med läxan.
Vi fortsätter med förberedelser inför Lucia, sjunger och lär oss en adventsdikt.
Idrott som vanligt på onsdag.
På fredag går vi till skogen igen.
Veckoschema
V 47
|
Aktivitet
|
Kom ihåg
|
Måndag
|
Sagonallen, Maja L och Whilliam.
Vi arbetar med sagan Vanten.
|
Vi börjar ute
|
Tisdag
|
Vi börjar ute
| |
Onsdag
|
Idrott
Livskunskap
|
Gymnasikkläder
|
Torsdag
|
Sagotema
|
Vi börjar inne
|
Fredag
|
Vi går till skogen.
|
Liten matsäck
|
Trevlig helg Pirkko, Kajsa, Marris och Katarina
2012-11-09
Hej alla där hemma!
Veckan som gått:
Barnen och jag har förberett oss inför samtalen som startar
nästa vecka. Vi har övat oss på att berätta extra mycket om
ett utvalt arbete. De har tagit uppgiften på mycket stort
allvar, övat med olika kamrater. Barnen har fått feedback
från mig och kompisarna.
På mattestunden fick barnen spela olika mattespel, allt
efter sin kunskapsnivå. Det var spel med att känna igen
siffror och antal, plus – minus, kunna hitta olika mönster,
räkna upp till 10 och arbeta med tärningen. Alla fick en riktigt
utmaning.
På livskunskapen pratade vi om att alla behöver någonstans
att bo, att det finns vuxna och barn som sover på gatan. Vi
tittade på olika typer av bostäder i olika delar av världen.
Barnen fick sedan rita sitt hus och vi gick igenom deras
gatuadresser.
Vi har haft brandövning, barnen var duktiga de gick lugnt
ut till vår samlingsplats. Vi pratade om övningen efteråt
och många kände lite oro när de fick höra larmet.
Under veckan har barnen fått välja uteleken. Här leker vi
Hur mycket är klockan farbror Lejon.
Vi börjar så smått att öva inför F-klassens luciatåg som
kommer gå av stapeln fredag morgon den 14 december.
Inbjudan kommer.
Veckans som kommer:
På måndag är det bokbuss.
Vi fortsätter arbeta med stapeldiagram och tal.
Livskunskapen handlar om olika och lika.
På torsdag fortsätter vi med sagotemat, nu kommer
barnen att få till Gräshoppan för att lyssna och återberätta
en saga.
På fredag ska vi åka bussen in till ”stan” för att gå på
bokskola. Barnen ska ha med sig en lite matsäck som vi
äter inne på Culturum. Vi är tillbaka på skolan ca 11.45
och äter då lunch.
Veckans mål: Jag kan läsa av och fylla i ett stapeldiagram.
Trevlig helg önskar Pirkko, Kajsa, Marris och Katarina |
V 46
|
Aktivitet
|
Kom ihåg
|
Måndag
|
Bokbussen
Vi hör höra hur Sagonallen har haft den.
Vi börjar sy på juldukarna under veckan.
|
Vi börjar ute.
Reflektionsboken tillbaka.
Låneböckerna |
Tisdag
|
Matte
|
Vi börjar ute
|
Onsdag
|
Livskunskap,
Idrott
|
Vi börjar inne
Gympakläder, duschmössa.
|
Torsdag
|
Vi lyssnar och återberättar sagor.
Arbete i reflektionsboken
|
Vi börjar inne
|
Fredag
|
Vi åker på boksskola.
Tillbaka ca 11.45
|
Vi börjar inne
Liten matsäck
|
26 okt -12
Hej alla föräldrar i f-klass b!
Vad tiden går fort, nu har redan halva höstterminen gått.
Det är en positiv stämning i klassen med nyfikna och intresserade barn.
Lite kort om vad vi gjort under de första veckorna.
Vi har haft många roliga stunder ute på gården, snabba fötter som sprungit undan för den jagande höken eller bläckfisken, katten har jagat råttan, ekorrarna har bytt bo med varandra.
Barnen har med glädje berättat om sig själva och visat söta kort på sig själva när de var små. De har ritat sin familj och i onsdags spelade barnen korta rollspel om hur du är en bra kompis.
Under mattestunderna har vi arbetat med symmetri och symmetrilinje. Tänk att så små barn kan lära sig dessa matteord och framförallt veta vad de betyder.
Att vi arbetat med mönster har säkert inte undgått er, röd blå röd blå, lång kort lång kort. Ni har väl sätt mönsterormarna och de fina halsbanden.
Vi har och kommer att fortsätta dela upp tal och arbeta med talraden. Den här veckan hade vi spöken till talraden.
Vi har så smått börjat med enkel statisk ett tanddiagram. Hur många tänder har du tappat är en spännande fråga. Syftet med detta är att vi på ett enkelt och konkret sätt kan arbeta med alla siffrorna från 0 till 9, vi lär oss stapeldiagram, vi kan göra jämförelser.
På onsdagarna har vi varit glada och svettiga, mycket spring i par, vi har blivit jagade av bläckfisken, blivit uppätna av hajen. Vika kläder har vi lärt oss, att jag inte kan stå i duschen allt för länge fast det är skönt, oj är det fler som ska duscha. Hinder banor är barnens favorit aktivitet.
I skogen har det viktigaste varit matsäcken, med glimten i ögat har flera barn druckit kaffe och thé. Vi har under hela hösten haft koll på aspen, först var löven gröna sedan röd gula och nu har nästan alla fallit till marken. Sist vi var i skogen funderade barnen över vilka träd som kommer att få löv först i vår.
Vi har pratat om nedbrytarna och har även sett många olika.
Det har varit mycket matte i skogen, antal, sortering, mönster och talraden.
Vi har varit på HSS tillsammans med hela skolan, det har varit/är spännande att se alla äldre skolbarn, några har frågat när ska vi uppträda? Ja vi får se.
Många nya ramsor har vi lärt oss, hickory dickory docka, den som inga byxor har, ole dole doff, ibland har det varit riktigt krångliga rörelser men alla har hamnat på ”kan stolen”. Till och med fröken gör fel ibland.
Vi lyssnar på sagor varje dag, vi har läst många berättelser om Mamma Mu och Kråkan.
Vi fortsätter sagotemat med Sagonallen, lyssna och återberätta sagor, vi kommer att göra egna sagor. Fredagen den 16 november ska vi åka till stadsbiblioteket på boksskola.
Barnens finmotorik har vi övat mycket på, genom att rita, gjort speciella papper för handmotorik och naturligtvis använder vi saxen. Här finns lite jobb kvar innan vi alla sitter på kan stolen.
Veckoschema
V 45
|
Aktivitet
|
Kom ihåg
|
Måndag
|
Sagonallen, Maja E och Elias. Vi förbereder inför samtalen.
|
Vi börjar ute
|
Tisdag
|
Vi börjar ute
| |
Onsdag
|
Innegymnastik
Livskunskap,
|
Gymnasikkläder
|
Torsdag
|
Vi förbereder inför samtalen.
|
Vi börjar ute
|
Fredag
|
Vi förbereder inför samtalen.
|
Liten matsäck
|
Veckans lek: barnen väljer bland de lekar vi gjort hittills
Ha ett skönt höstlov
Pirkko, Kajsa, Marris, Marie. Katarina
Hembrev nr 8 2012-10-19
Hej alla där hemma!
Jag säger som Ronja och Birk det är en regnig höst vi har. På grund av allt detta regn har vi inte kunnat leka ute på grusplanen denna vecka, hoppas på bättre väder nästa vecka! Barnen behöver träna på att leka tillsammans i olika regellekar.
Hoppas att alla har varit inne och tittat på Svalstaskolans blogg http://svalstaskolan.blogspot.se/ . Efter lovet kommer vi inte att skicka några hembrev på mailen utan all information kommer att finnas på bloggen.
Veckan som gått:
Kul att så många av barnen kunde berätta om vad som händer i naturen med alla löven och vilka djur som är nedbrytare.
Vi har arbetat med målet om tärningen, många av barnen är riktigt säkra på detta. Barnen har fått rita prickar på tärningar, det är inte alltid lätt att få prickarna på rätt ställe. Vi har fortsatt med uppdelning av tal, dessa övningar skapar förståelse för talen och addition. I tisdags kom en mycket förvirrad tant på besök, hon gillade bara enfärgade kläder. Barnen fick lära henne vad mönster kunde vara för något.
På Livskunskapen barnen fick berätta vad de är bra på och sedan lyssna på vad kompisarna tycker att du är bra på. Detta har vi dokumenterat på ett papper med barnens hand på.
På idrotten lekte vi bland annat ambulanskus och lektionen avslutades med avslappning.
Sagotemat började med att barnen fick lyssna på en saga Den fula ankungen eller Pojken som åt ikapp med jätten. Därefter fick de i sina färggrupper öva på att återberätta sagan med hjälp av bilder. Sedan var det dags att berätta för kamraterna och det gjorde de med bravur. Som avslutning på dagen tittade vi på filmen om Gittan och Älgbrorsorna tillsammans med Fa.
Till sagotemat finns det två Sagonallar som kommer att besöka alla barn i f-klassen. Nallarna gör sina första besök hos Molly och Filip. Mer information finns på bloggen under hembrev.
Det finns några bilder från skogsjobbet under fliken bilder.
Veckans som kommer:
Nu får vi oskalad potatis i matsalen, det är bra om ni övar hemma på att skala potatis.
Nu gör vi ett nytt försök med teatern Jubal utan Jag på tisdag, föreställningen är slut ca 11.15.
På onsdag är det idrott, när det nu börjar bli kallare är det bra om ni skaffar duschmössor till barnen. Håret hinner inte torka innan det är dags att gå ut.
Ingen skog på fredag det är HSS istället.
Vi kommer att börja med utvecklingssamtal v 46 -47. Eleverna övar på att hålla sitt egna utvecklingssamtal med stöd av mig och Er föräldrar.
Ni föräldrar ska skaffa er en inloggning till edwise för att kunna läsa IUP:en och för att ni ska kunna skriva in barnet starka sidor.
http://www.nykoping.se/Barn--Utbildning/Grundskola/Elevinfo-logga-in/ där i högra hörnet finns information hur ni ska gå till väga. När ni loggat in kommer vi att bekräfta er inloggning, detta måste ni ha gjort innan samtalet. Det underlättar om ni har Chrome eller Firefox som webbläsare.
Förslag på tider för samtalen kommer hem på måndag och de ska vara åter senast torsdag 25/10.
Trevlig helg Pirkko, Katarina, Kajsa, Marris och Marie
Här kommer lite information om sagotemat som vi ska börjar arbeta med på torsdag 18 oktober.
Sagonallen!
Vad roligt att jag får komma hem till dig. I vanliga fall bor jag i en bokhylla med många sagoböcker. Jag älskar att höra på när någon läser för mig.
Jag ska bo hos er från fredag till måndag. Under helgen ska ni läsa en saga för mig. Skriv sedan i boken om sagan ni läst för mig.
Skriv vad boken heter, vem som är författare, vem är illustratör, vem är huvudperson i boken, skriv kort om handlingen. Avsluta med att skriva vilken typ av bok det är till exempel om den är rolig, spännande eller sorglig och vad du tycker om boken.
Jag vill gärna vara med på era aktiviteter under helgen som ni kan dokumentera i boken.
På måndag ska du få berätta för klassen om boken och helgens aktiviteter.
Svalstaskolan nr 7 2012-10-12
Hembrev
Hej alla där hemma!
Jag vill börja med att ge alla barnen beröm för denna vecka, de har jobbat bra på egen hand och i olika grupper. Vilka härliga barn!
Veckan som gått:
Barnen har arbetat intensivt med mönster, de har gjort mönsterbårder, som sitter uppe inne på avdelningen. Alla barnen har gjort ett mönsterhalsband. Barnen är duktiga på mönster, speciellt om det är ett färgmönster.
Vilka söta kort barnen hade med sig till Livskunskapen och de var riktigt duktiga på att berätta om sig själva.
Idrottslektionen började med att barnen skulle hoppa hopprep, om du kan hoppa 20 hopp framåt från du en medalj. Detta är lockande så nu hoppar många barn hopprep för glatta livet på gården när vi är ute.
Det var även en kort hinderbana med bland annat harskutt, balansgång och hoppa på ett ben. Barnen är verkligen aktiva på idrotten.
Skogsjobbet var att hitta saker i naturen som passade in på en färgkarta. Här var det olika hur aktiva barnen var.
Varje fredag när vi gått till skogen har vi iakttagit hur löven har ändrat färg och att de faller ner till marken. Var tar de vägen sen? Detta har vi funderat över och idag har vi tittat på en film om nedbrytarna.
Barnen har i sina reflektionsböcker ritat om detta, nu vill vi att ni i helgen tar er tid att lyssna på barnen när de berättar om sin bild och skriver ner det i reflektionsboken.
Under veckan har vi läst:
Mamma Mu och Kråkan av Jujja och Tomas Wieslander
Världens bästa riddare av Magnus Ljunggren och Mats Vänehem
Veckans ramsa:
Fem små apor
Veckans som kommer:
I matten fortsätter vi med att dela upp tal och veckans mål är att barnen ska kunna tärningen dvs de ska veta vilken siffra prickarna talar om utan att behöva räkna dessa. Ni kan hemma öva på detta genom att spela olika tärningsspel.
Vi kommer att starta ett sagotema. Barnen kommer att få höra olika sagor som de sedan i grupper ska kunna återberätta för sina kamrater. Till detta tema kommer en sagopåse att finnas. Mer information om denna påse kommer.
På fredag går vi till skogen, medtag varma kläder och varma stövlar. Det är även bra om barnen har ett sittunderlag med sig.
Trevlig helg önskar
Pirkko, Katarina, Kajsa, Marris och Marie
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar