Hembrev

Hej!

Här kommer information om undervisning och läsläxa i svenska.

Under veckan har barnen och jag talat om läsläxan och arbetet omkring den. Eftersom läsflyt och läsförståelse är högt prioriterat använder vi alla knep vi kan komma på för att uppmuntra, stimulera och fördjupa läsningen. Här är arbetsgången för arbetet med läsläxan där de.s.k. Läsfixarna finns med i de olika momenten. 

Steg 1: Förförståelse/ väcka intresse. Vi tittar på kapitlets bilder och rubrik och samtalar om vad texten kan komma att handlar om. (Spågumman) Jag läser texten högt och vi stannar upp vid svåra ord. Vi sammanfattar och jämför med vad vi trodde skulle hända.
Steg 2: Läsningövning Barnen tar hem sin läsläxa och övar hemma. De har ett läsprotokoll där de fyller i hur mycket de läser. Vi har kommit överens om att de färglägger en "läshatt" som vi sedan sätter upp i klassrummet. Målet är att klassen samlar ihop 100 läshattar, då har jag lovat att bjuda på fika!!
SpagummanInstruktioner till detta står på protokollets baksida. En del elever läser mycket andra böcker och det vill vi naturligtvis uppmuntra. Den läsningen räknas också in och fler fält kan fyllas i. 15 minuters läsning betyder att ett fält kan färgläggas.  Om det vanliga protokollet inte räcker till finns ett "Bokslukarprotokoll" också. Det var många som ville ha ett sådant. Ni vuxna därhemma är viktiga och jag ber er hjälpa barnen komma ihåg att öva på sin läxa, att vid ett tillfälle lyssna när barnet läser högt, att sätta en signatur som intygar att barnet läst. 
Steg 3: Läsgrupper och arbetsbok. På torsdagar tar barnen med sig läsebok, protokoll och läshatt. Färdigfyllda hattar sätts upp och man väljer en ny. De läser sedan läsläxan tillsammans i läsgrupper. Ibland har de något uppdrag, t.ex. skriv alla ord som var krångliga, som var nya, som stavas med dubbelteckning.  (Detektiven)
Vi samtalar om texten och gör en sammanfattning. (Cowboyen) Arbetar sedan med arbetsboken som är kopplad till veckans kapitel.
Sedan är det dags för steg 1 och nästa läsläxa.

V.51
Vad har hänt?
Det här har varit en vecka full av jultrivsel. I måndags var det luciatåg med årskurs 5. Det var väldigt uppskattat och lite läskigt tyckte barnen då en elev nästan simmade på scenen. Sedan fick vi lussefika i klassrummet. På onsdagen var det jul-HSS och i torsdags julpyssel med tomtetillverkning, pepparkaksbak mm. Nästa vecka har vi mysdag på måndag och sedan börjar julavslutningen kl 8.00 på tisdag. Vi kommer vara ute som tidigare och påminner därför om kläder efter väder!

Ma:
No: 
So:  Eleverna har färdigställt sina forntidshäften och sett klart på den spännande serien om asagudarna. 
Sv: Vi har arbetet med "Nyckeln till skatten" och färdigställt berättelserna.
Eng: Eleverna har repeterat höstens uppgifter.

Nästa vecka: 
Tisdag: Julavslutning i skolskogen! Vi samlas på skolgården för gemensam vandring dit kl 8.00. 

V.50
Vad har hänt?
Det börjar närma sig jul och eleverna håller på att slutföra vissa delar i de olika ämnena, men vi arbetar också vidare i andra delar.
Vi lovade att informera om hur vi löser lärarfrågan  för vårterminen v.50.
Rektor kommer med info nästa vecka. Hon vill lämna all information samtidigt som gäller alla de klasser som blir berörda av förändringar.
Sara har varit sjukskriven onsdag och torsdag men det har löst sig bra. Jag har arbetat extra, Linus har tagit några pass och Ingrid tog båda halvklasserna igår.

Ma: Idag fredag har vi haft prov på multiplikationskapitlet med bla. uppställningar och problemlösning. Annars arbetar vi vidare med division.

NO:  Nu har vi arbetat klart med det viktigaste i temat "Förändringar".
Vi har lärt oss skillnaden på en blandning och en lösning och begreppen avdunstning,separera, filtrera. Vi har också studerat saltkristaller och strösockrets och bitsockrets löslighet. Det har genomfört undersökningarna med stort intresse och bra fokus.

So/SV Eleverna färdigställer påbörjade arbeten.

Nästa vecka:
Måndag: Femmorna lussar för alla 8.15 och därefter fikar vi i klassrummet
Tisdag:    Matråd 12.15
Onsdag   Julhss, medtag röda kläder
Torsdag: Fm pyssel för 1-3

V.49
Vad har hänt?

Vi har varit på adventssamling i kyrkan där treorna läste vers, från vår klass var det Ronja och Magdalena. Det har varit trevlig stämning och barnen har jobbat på bra under veckan. I måndags gjorde vi en julgran genom att barnen i klassen ritade av sina händer på grönt papper som de klippte ut. Händerna sattes samman som en fin julgran, de gjorde även dekorationer som numrerades och bildade klassens adventskalender. Varje dag får ett nytt barn ta ner en dekoration och  läsa upp antingen en mattekluring, en gåta eller en uppgift som berör hur vi är mot varandra på skolan.

Ma:
NO: Vi har arbetat med NTA-lådan (fast, flytande och gasform) 

So:  Eleverna har arbetat med asagudarna. Vägarna har ju gudanamn här i Svalsta. Så de har fått läsa om just dessa gudar.
Sv: vi har arbetet med "Nyckeln till skatten" och alfabetisk ordning. fortsatt att färdigställa järnåldersberättelserna.

Nästa vecka:




V.48

Vad har hänt?

Denna vecka har vi tränat adventssånger och sånger till HSS som var i torsdags.
Ronja och Magdalena har dessutom fått i uppgift att träna verser till adventssamlingen.

 Ma:Eleverna har tränat bra på tabellerna. Riktigt bra resultat, många var felfria och några hade bara något fel.

NO: Vi har undersökt vattnets tre olika former, fast flytande och gasform samt definierat vad en blandning är i kemin.

So:  Eleverna har arbetat med asagudarna. Vägarna har ju gudanamn här i Svalsta. Så de har fått läsa om just dessa gudar.

Nästa vecka:
Adventsamling i Tuna kyrka på tisdag. Treorna åker 8.15 till kyrkan.


Vecka 47
Vad har hänt?

Detta har varit en trevlig vecka med bland annat teaterbesök från teater CafeZ. De visade en tokig föreställning om tid där alla elever fick delta aktivt, spela och interagera med skådespelarna. Vi har börjat öva julsånger tillsammans med 3b inför adventssamlingen i kyrkan den 1/12.

So: Vi har i stort sett färdigställt stenåldershusen. på tisdagen gick vi tillsammans med 3b till en runsten. Det ar spännande att fundera kring varför den var rest just för en viss person. Vart hade han tagit vägen och vad hade hänt med honom?(https://sv.wikipedia.org/wiki/S%C3%B6dermanlands_runinskrifter_50)
Vi har även börjat bekanta oss med historien kring asatron.

Ma:  

SV: Vi skriver vidare på stenåldersberättelsen och arbetar med läsläxan och arbetsboken.

Eng: Eleverna har gjort egna varor som vi kan sälja i vår fantasiaffär. Genom lekfullt lärande får de öva på elevnära meningar som I want to buy..., How much is this?  I´m looking for...! De får även lära sig många ord (varor) som de är nyfikna på och har nära sig i vardagen. Kul och alla elever deltog, handlade eller stod i kassan. 

Nästa vecka:
Vi fortsätter med utvecklingssamtalen. 

Vecka 46
Vad har hänt?

Vi arbetar på och många lektioner har motiverat en stjärna.

So: Vi arbetar vidare med våra stenåldershus, de blir riktigt bra och de flesta grupper har samarbetat bra och fått ett bra resultat. Vi har pratat en del om att några av de förmågor som bedöms i skolan är om man kan kommunicera, om man tar ansvar och är delaktig.
På fredagen bytte Ingrid och jag klass. Jag gjorde stenåldershus med hennes grupp och hon tillverkade lerskålar med 3a.

Ma: Vi har avslutat kapitel 2 och gjort diagnosen idag fredag. Senare gör vi också ett prov på  kapitel 2 som innehåller mycket multiplikation. Jag tänker att de får några läxor till på de sista tabellerna så de hinner lära sig dem ordentligt innan vi gör provet.  

SV: Vi skriver vidare på stenåldersberättelsen och arbetar med läsläxan och arbetsboken.

Nästa vecka:
Bokbussen kommer på måndag.
Utvecklingssamtalen drar igång nästa vecka. Alla har fått tider på mail.

Övrigt: Som ni vet söker skolan en lärare till klassen inför vårterminen med tanken att denne fortsätter även  åren 4-6.
Ansökningstiden går ut 22/11.
Förhoppningsvis är anställningsprocessen klar vecka 50.
Skolan  är medveten om att klassen behöver så mycket kontinuitet som möjligt. Om rekryteringen inte lyckas, arbetar vi även på en alternativ lösning internt som kan ge klassen bästa möjliga trygghet och kontinuitet för vårterminen. Vi kommer att ge er föräldrar mer information när vi ser hur rekryteringen går, ca. v.50.
Ring gärna vår rektor om ni har frågor.

Trevlig helg 
Peter och Sara



Vecka 45
Vad har hänt?
Denna veckan har varit bra, eleverna har arbetat bra och vi har haft arbetsro.
På torsdagen besökte Theos mamma klassen. Det var trevligt.
På måndag kommer Sara tillbaka från sjukskrivningen.
Ma: Vi har arbetat igenom alla tabellerna i boken och nu återstår repetition genom läxor och andra övningar. De har utvecklats men ännu är de inte helt säkra och snabba.

SV: Vi har tränat på att skriva fria berättelser om familjer och en by på järnåldern utifrån målen för skrivandet,. Att kunna skriva en inledning, en handling och ett avslut.
Idag har vi gjort ett läsprov som visar läsförståelsen. Det rättas av Anki och vi meddelar resultat på utvecklingsamtal

SO: Vi arbetar nu med järnåldern och idag har vi arbetat praktiskt med att bygga hus från stenåldern. Dels hyddor från jägartiden och dels stolphus från bondestenåldern. De samarbetade bra i olika grupper.

Trevlig helg önskar Peter


Vecka 43
Vad har hänt?
Hej!
Den här veckan har Sara  varit sjukskriven from tisdag  och fram till 8/11. Jag tog hela tisdagen och sedan har vi haft vikarie på Saras lektioner, torsdagen var det ju friidrottsdag med tvärgrupper och den har fungerat bra. Vecka 45 arbetar jag heltid för att de ska slippa vikarie. Hoppas på lite förståelse för att det kan bli mycket för mej då, med planering för svenska och SO och annan planering.

Idag har Bella,Ulrika och Jessica pratat med klassen om hur de trivs och mår och det finns några barn som inte trivs och som drabbas av kränkningar. Detta jobbar vi vidare med efter lovet.
Vi har också haft HSS med FN-dagen som tema. På morgonen hade vi samtal i klassen om FN, flyktingar och den förskräckliga händelsen i Trollhättan. Mycket av detta hänger ihop. Dåden hade ju rasistiska förtecken. Allt detta kan ju vara mycket skrämmande för många barn och kanske särskilt för barn med utländsk bakgrund. Viktigt att ni pratar med era barn om de frågar?
Några barn i 3b har gjort en egen liten insamling för flyktingbarn som de berättade om på HSS. Roligt med positiva initiativ.
I övrigt.
MA: Vi arbetar på med multiplikationen och jag tycker eleverna gör ett bra jobb.
NO: Muntliga redovisningarna om kroppen gick också bra. De hade förberett sig väl.
Hoppas ni och eleverna får en bra vecka 44.
Mvh Peter

Vecka 42
Vad har hänt?
Hej alla föräldrar!
Den här vecka har eleverna arbetat bra överlag och fortsatt få en hel del stjärnor. Vi avslutade veckan med en väldigt trevlig resa till Stockholm och Historiska museet. Resan gick fantastiskt bra med både tåg och tunnelbana! På museet fick vi göra bronsålderssmycken  och gå en guidad visning  om forntiden. Barnen hade många bra frågor och kunde berätta mycket om forntiden för guiden :) Det var extra spännande att få se det riktiga skelettet efter Bäckaskogskvinnan som vi läst om i skolan för ett par veckor sedan.

No: Vi har delat in oss i expertgruppper som studerar var sin del av kroppen, skelettet,                   hjärnan, matsmältningen och musklerna. De skriver fakta meningar utifrån mina stödord och sedan skall de träna på att berätta om kroppsdelen utifrån mina stödord. Ej läsa  texten.
        De kommer sedan att redovisa detta i tvärgrupper. Se läxor.

Ma: Vi har arbetat vidare med tabell 2,4,8,5,10 och problemlösning.
         De flesta gör bra ifrån sig på testen. Men 4-5 st har ca 5 fel och det är för mycket. Då behöver man öva mer.
Jag vill att alla skriver tabellen i ordning från 1 till 10 gånger under varandra med svaren så att de ser mönstret i tabellen. Gör detta i läxboken på sidan bredvid läxpapperet.


       
So/Sv:  Arbetar vidare med bronsåldern.
Sv: Nyckeln till skatten
Eng: tittat på Kids english zone. Arbetat med begreppen morning, evening, afternoon & night. Good morning, Good night. Fortsatt med siffrorna.

OBS! På torsdag v. 43 är det friidrottsdag för åk 1-3. Det är heldag utomhus. Se mail!

Vecka 41
Vad har hänt?
Hej all föräldrar!
Den här vecka har eleverna arbetat bra överlag och fått en hel del stjärnor. Några lektioner har dock varit för pratiga men inget stort.
Några konflikter har inträffat som inte varit stora från början, men blivit onödigt stora pga att elever tar parti för sina kompisar och förstärker det hela genom att komma med negativa kommentarer. Vi har pratat om att konflikter händer i skolan och att det viktiga är att man lugnt och sakligt reder ut vad som hänt och lyssnar på varandra och inte lägger sig i andras konflikter.

No: Vi arbetar vidare med kroppen och denna veckan har handlat om våra celler och hur de använder blodet för att få det de behöver och hur hjärta och lungor fungerar.

Ma: Temat är som ni vet multiplikation gånger 10 och 100 och 2:ans och 4:ans tabell.
         Provet  på kap 1 sköt vi på till måndag. Då har vi mer tid och det ligger på morgonen.
        Tabell 5 och 10 gick bra överlag.Bra tränat!
So/Sv:  Arbetar vidare med stenåldern.
Sv: Nyckeln till skatten
Eng: Kroppsdelar och färger

Nästa vecka:
Må:Bokbussen 8:15
       Matteprov på addition och subtraktion.
        Matråd 12.30
Ons: Konsert 18.30 för Världens barn, några har anmält sig till Culturum.
Fre: Stockholmsresan, mer info kommer.


Vecka 40
Vad har hänt?
Denna vecka har vi arbetat vi börjat med ett nytt tema i No, människokroppen. Vi har även arbetat mycket med Stenåldern som har varit del i både So och Svenska. Eleverna har läst 1000 sidor tillsammans i sina tyst-läsnings-böcker, det firar vi med kladdkaka på måndag! Klassen jobbar vidare med att skapa ett gott arbetsklimat för alla. Vi lärare introducerade i måndags ett stjärnschema där eleverna tillsammans får fundera kring hur arbetsron har varit under lektionen, är både vi lärare och eleverna nöjda så sätter vi en stjärna. Till en början var det svårt, men nu har de har hunnit samla på sig flera stjärnor under veckan!

No.       Människokroppen har introducerats. Vi har tittat på ett bildspel och pratat om cellen som
             kroppens byggstenar: Hur de ser ut, dess uppgift och vad de behöver.
Matte: Sambandet mellan multiplikation och addition.
So:       Fortsätter arbetet med Jägar- och samlarstenåldern.
Sv:       Läser och arbetar kring Nyckeln till skatten.
Eng:      Kroppsdelar och färger.

Nästa vecka:
Vecka 41 och veckorna framöver får de multiplikationstabeller som läxa. Viktigt för deras fortsatta matteundersvisning att de tränar mycket så att de är säkra och inte behöver tänka så länge. Det går mycket lättare med uppgifterna i 4:an  och uppåt om de kan tabellerna.
Bra att ni förhör dem på läxan.Träna först i ordning för att se systemet, 1x5 2x5 3x5 osv. Skriv gärna tabellen i ordning. SE läxfliken.

Matteprov: På onsdag får de prov på kapitel 1 i matteboken. Addtion och subtraktionsuppställningar.

Trevlig helg /Peter och Sara

Vecka 39
Vad har hänt?
Ingrid i 3b har varit sjuk den här veckan så vi har ryckt in och hjälpt till med den gruppen och ibland har vi slagit ihop, men senare fick vi en vikarie, dock ej fredag.
I tisdags hade vi HSS då vi sjöng och representanter för elevråd, kompistödjare och miljöråd fick presentera sig.

No.       Vi avslutar temat med växternas liv med en muntlig redovisning parvis av en mindre del av                  temat. Se läxa.
Matte: Vill ha lite hjälp med att kolla att matteläxan blir gjord till fredagarna. Flera har inte gjort den             till idag.
So:       Börjat arbeta med stenåldern
Sv        Skriver faktatexter om djur

Nästa vecka:
              Börjar arbeta med människokroppen i NO
              Gör diagnos på kapitel 1 i matten, sedan övergår vi till sambandet mellan multiplikation och               addition.

Trevlig helg /Peter och Sara






Vecka 38
Vad har hänt?
Vi har haft en bra vecka med bland annat Skoljoggen i onsdags. Barnen kämpa hårt och sprang flera varv. Idrottsläraren berättade att Skoljoggen anordnas för att samla in pengar till barn i Afrika.

Vi har funderat kring hur vi ska göra för att få bättre arbetsro i klassrummet. många tycker att det är för pratigt och att de själva pratar för mycket. Vi testar de nya idéerna under veckan som kommer.

Sv: Nyckeln till skatten. Vi skriver egna faktatexter.
So: Inställd pga skoljoggen.
Eng: Min familj.
Matte: Vi räknar subtraktion med uppställning och växling.
No: Vi arbetar vidare med växterna, vi forskar om en blomma och ett djur.
 De får träna på att ge varandra synpunkter och tips på hur de kan skriva.

Nästa vecka: 
Vi startar mentorsamtalen.



Vecka 37
Vad har hänt?
Tack för visat intresse och engagemang från er föräldrar vid föräldrarmötet.
Den här veckan har varit övervägande positiv. Idag fredag har de varit lite stressade efter matten att komma ut på rast vilket dels medförde att många stressar på med maten och dels rusar en del tillbaka till klassrummet för att hämta kläderna. Regeln är ju att vi går inomhus.. Vi diskuterade detta vid vår utvärdering.
Matte: De har arbetat bra i matten med talen 1-1000 och läxan fungerade bra.
No: Vi arbetar vidare med växterna. Just nu studerar vi hur blommorna fortplantar sig genom pollineringen. Vi gjorde en kort dramatisering med blommor och bin.

Nästa vecka: Måndag kommer bokbussen.

Vecka 35
Vad händer?
Vi jobbar med bl.a. fröspridning (No), kartor (So), abc-klubben (Sv) och tallinjen och problemlösning (Ma)
Viktigt!
Idrott på tisdag. Glöm inte idrottskläder.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar